Dag 23 en 24 - Van San Francisco naar Los Angeles

12 juni 2017 - Inglewood, California, Verenigde Staten

Dag 23 en 24 van San Francisco naar Los Angeles.

Op mijn gemakkie op zaterdagmorgen uit het motel vertrokken. Geen haast, er is geen bed wat op me wacht. Oakland uitrijden met de auto gaat een stuk beter dan paar dagen geleden inrijden. Dat was een heel gezoek met heel veel lange grote wegen waar je niet een-twee-drie vanaf kon als je er per ongeluk verkeerd op gekomen was. Nu van te voren goed uitgezocht hoe ik moest rijden en dat behalve op de navigatie ook nog uitgeschreven. Navigatie zegt namelijk vaak te laat dat je naar links of rechts moet en als je dan net op een 6 baans weg rijdt, kom je vaak niet snel genoeg op de meest linker of rechter rijbaan om af te slaan. Als je het op papier hebt staan kun je vooruitdenken :)

Dus al met al redelijk snel en veilig op de goede snelweg aangekomen en dan richting Zuiden, richting Los Angeles. Ik heb twee dagen om er te komen en geen slaapreserveringen, dus ik kijk wel hoe ver ik kom. Een deel van de weg gaat langs de kust met prachtige vergezichten over de Pacific Ocean. Het is redelijk druk op de weg, het is zaterdag, dus ook midden op de dag veel dagjesmensen op de weg die waarschijnlijk naar het strand ofzo willen. Ik zie niet veel van de Ocean, moet op de weg letten. Als ik ergens bij een uitzichtspunt stop hoor ik mensen zeggen dat het ongelooflijk is, zoveel water…… die zien de oceaan waarschijnlijk voor het eerst :)

Ik had verwacht dat de oceaan helderder blauw van kleur zou zijn, maar dat valt tegen, wel blauwer als de Noordzee, maar niet zo licht als ik gedacht had. Dus eigenlijk houd ik het wel voor gezien. Als geboren WestFriese Kaaskop heb ik wel vaker een zee gezien, dus ik richt mijn aandacht liever op de weg voor me en de bergen aan de linkerkant van de weg. Ik stop nog in een of ander badplaatsje, maar kan in het centrum geen parkeerplaats voor de auto vinden. Dan maar doorrijden en aan de buitenkant van het dorpje stop ik dan om wat te lunchen in de schaduw.

Om een uur of vijf kom ik in de buurt van een klein stadje waarvan ik weet (volgens internetgegevens) dat er een Walmarkt is met toestemming om eenmalig te overnachten op de parkeerplaats. Aangezien ik onderweg wel Camperparkeerplekken heb gezien maar geen campings, besluit ik dat het overnachten in de auto gaat worden. Ik kan immers mijn tent niet opzetten op het asfalt van een camperparkeerplek. Bij de Walmarkt zie ik geen campers, wel bordjes dat overnachten ten strengste verboden is en dat campers hooguit twee uur mogen parkeren om boodschappen te doen. Staan ze langer wordt er bekeurd en/of weggesleept. Nou dat geeft de burger moed. Wat nu….. Ik spreek een paar mensen aan met de vraag of er ook op personenauto’s gecontroleerd wordt en men geeft aan deze Walmarkt 24 uur per dag open is en dat ze echt niet alle auto’s gaan controleren. Campers vallen op, dus die wel, maar in een personenauto loop je weinig risico. Dus maar besloten om te blijven. Auto om half zes ergens geparkeerd en om 20.00 uur ergens anders en om 22.00 uur weer ergens anders en toen ben ik gaan slapen. ‘s Nachts vaak wakker en even mijn hoofd omhoog om te kijken of er al politieauto’s naar mij op zoek zijn, maar steeds ziet de parkeerplaats er vredig uit, zonder campers maar wel met nog best veel auto’s erop. De parkeerplaats is heel goed verlicht, je kunt je hier echt niet verstoppen. Ik vraag me af waarom mensen om 01.00 uur of 03.00 uur ofzo boodschappen moeten doen, maar er gaan op die tijden daadwerkelijk mensen naar binnen en weer eruit met volle boodschappenwagentjes. Om 07.00 uur sta ik op en ga me even opfrissen in de toiletten van de Walmarkt. Moet zeggen dat hebben ze wel goed voor elkaar, ruime toiletten en die worden heel goed schoongehouden, ook ruime wasgelegenheden.

Terug bij de auto vind ik het te vroeg om weg te rijden dus ik kruip nog even op de achterbank. Pas om 10.00 uur sta ik voorgoed op. Die 3 laatste uurtjes heb ik beter geslapen als de rest van de nacht, misschien omdat ik op dat moment minder in overtreding was, want ik was niet meer aan het “overnachten”. Ik ga dan nog een uurtje daar in de buurt wandelen om de stijfheid en stramheid weg te werken van een lange nacht opgekruld gelegen te hebben. Doe gelijk een paar geocaches, want dat houd ik ook elke dag bij, elke dag minimaal eentje en dat gaat vrij gemakkelijk.

Dan door naar het zuiden. Waar zal ik vanavond slapen??

*****************

Inmiddels is het maandag en heb ik nog een nacht in de auto doorgebracht. In een klein dorpje op een pleintje waar meer campers stonden. Gevraagd aan de camperaars aldaar en was daar geen probleem zolang je maar iets kocht bij de plaatselijke heel kleine supermarkt aan dat pleintje. Dus dat maar gedaan. Begin het slapen in de auto te leren of misschien kwam het omdat ik wist dat ik daar mocht staan, maar redelijk doorgeslapen en net als gisteren totaal niet koud. Ook de avond plezieriger doorgebracht. Er stonden daar een paar banken en samen met andere camperaars daar een uurtje zitten kletsen. Vandaag hetzelfde als gisteren, mooie route langs de Pacific Ocean, mooie vergezichten, af en toe gestopt. Nergens internet natuurlijk, dus opladen van het hele verhaal moet wachten tot ik in het allerlaatste motel aankom.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jo:
    12 juni 2017
    Nou het slapen in de auto lijkt erop te zitten , wel nu je draai een beetje gevonden hebt met slapen in de auto , luister nu op dit moment naar On the road agaan van Canned Heat een prachtig nummer en meteen daarna Going up the country , ik zie je al in de auto zitten en luisteren naar die heerlijke muziek , sowieso een beeld dat ik van de states heb , vooral via popmuziek .Komen nu weer in de buurt van LA , dus kan weer op zoek naar Route 66 , keuze van uitvoerende genoeg , nog 2 nachten in de States en dan lokt je eigen bedje op nr 80 Wat is de tijd gevlogen , je bent al bijna 4 weken on the road nog een een goeie dagen en autoritten
  2. Bergman:
    12 juni 2017
    Hoi Marianne, dus nu maar hopen dat in dat allerlaatste motel fatsoenlijk internet is zodat je een laatste blog kunt maken en versturen. en dan je concentreren op je terugreis.
    Terwijl ik dit schrijf komt er nog een mailtje binnen met de blog van dag 25. dus eerst maar dat gaan lezen en dan deze reactie beëindigen.............