Dag 26 en 27 - Terugreis Los Angeles - Düsseldorf - Sittard

14 juni 2017 - Sittard-Geleen, Nederland

Natuurlijk slecht geslapen ondanks dat ik nu wel in een gewoon bed lag. De hele vakantie is nog eens door mijn kop gegaan en vroeg me steeds af of ik morgen (vertrekdag) nog iets moest regelen of niet. Mezelf gedwongen om tot 07.00 uur te blijven liggen en daarna opgestaan om van het gratis ontbijt te gaan genieten. Koffers lagen al in de auto, zou zo kunnen wegrijden.

Ik loop buiten van de slaapzaal naar de ontbijtzaal. Slaapzalen zijn allemaal aparte huisjes, met een grote slaapzaal voor 20 personen en een badkamer met twee douches en twee toiletten en wasbakken. Ik loop dan via het afgesloten gedeelte waar de auto’s geparkeerd staan. Gisteren daar netjes mijn auto neergezet, er zijn aan de twee lange zijden van deze plek allemaal parkeervakken dwars op de rijstrook en in het midden is dus een rijstrook. Gistermiddag was er nog genoeg plek om te parkeren. Vanmorgen stond het bomvol, alle plekken bezet maar ook het binnenste gedeelte (het rijvlak) stond vol met auto’s. Deze blokkeerden uiteraard het wegrijden van de goed geparkeerde auto’s, zoals de mijne. Potverdorie, hele vakantie alles goed gegaan en nu wil ik straks op tijd weg en dan gebeurt dit. Die foutparkeerders liggen natuurlijk allemaal nog te slapen dus kan wel tijdje duren voordat ik hier weg kan rijden. Ik denk niet meer aan ontbijten en ga bij de receptie om raad vragen. Die waren daar heel gemakkelijk in, er liep iemand met me mee met een klappertje waarin stond welke auto van wie was en er werden 4 mensen uit hun slaap gebeld met het vriendelijke maar dringende verzoek om binnen 5 minuten op de parkeerplek te komen om hun auto weg te halen. Blijkt dat dit hier heel normaal is. Je mag daar dus wel fout geparkeerd staan en andere auto’s klemzetten maar je loopt het risico dat je elk moment gebeld kan worden om je auto te verplaatsen. Doe je dat niet dat krijg je een fikse boete. Binnen 10 minuten kon ik mijn auto redelijk ruim eruit rijden. Kon het toen natuurlijk niet maken om te zeggen dat ik nu eerst wilde ontbijten, dus maar ook maar gelijk definitief weggereden.

Eerst bij de buren de benzinetank nog even volgooien dan auto inleveren was een paar kilometer verderop in de straat. Er zaten best wel wat kleine beschadigingen / gebruikerssporen op de auto toen ik hem ophaalde en ik vroeg me af hoe de afhandeling zou verlopen. Bovendien had ik tijdens het rijden na een flinke hoorbare klap gezien dat er een ster in de voorruit zat. Geen idee of die er al eerder zat of niet. Een aardige vrouw heeft hem secuur onderzocht en vooral bij elke beschadiging (die er al op zat toen ik de auto ophaalde) ging ze met een barcodelezer over een op de auto geplakte barcode heen. Die zaten aan binnen-kopse-kant deuren en andere plekken waar het niet zo opvalt. Eindconclusie was dat de auto picobello in orde was en dat ik kon gaan, deze huurtransactie werd als afgehandeld zonder bijkomende kosten afgestempeld. Ik blij :) maar heb haar toch nog even gevraagd over de ster in de voorruit. Die had ze niet gezien en ik moest een formulier hierover invullen. Dit viel onder de verzekering die standaard bij de auto zit, dus ze verzekerde mij dat ik hiervoor niets hoefde te betalen.

Met de shuttlebus naar de luchthaven, ongeveer 10 minuutjes rijden. Al met al was ik al voor 09.00 uur op het vliegveld en moest vijf hele uren zien te overbruggen voordat ik zou kunnen inchecken en bagage inleveren. Dat duurde best lang, vooral omdat je met twee koffers niet zo beweeglijk bent als zonder koffers. Ben ergens gaan zitten met uitzicht op incheck bij andere maatschappijen. Ongelooflijk hoeveel mensen de koffers aanbieden en deze dan vervolgens weer terugpakken en ergens aan de kant inhoud van de koffer(s) herverdelen. Waarschijnlijk om overgewicht weg te werken. Zelf had ik bij een onbemande balie mijn twee koffers al stiekem gewogen. Grote mocht 23 kg wegen en kwam op 22,5 en de kleine mocht 8 wegen en kwam op 7,9, dus ik verwacht zelf geen problemen. Ergens halverwege de morgen kwam er een jonge vrouw met een grote steekwagen van het vliegveld (met een chauffeur van het vliegveld) met daarom 3 of 4 grote dozen van m3 per stuk en een langwerpige doos van minstens zo hoog als ik zelf ben. Ik nieuwsgierig wat ze met die dozen moest. Gewoon inchecken bleek de bedoeling, maar alle dozen zijn met veel geschuif op de weegschaal geweest en er waren er 2 vierkante en de langwerpige die waarschijnlijk niet goed in gewicht waren, want ze heeft alle dozen teruggekregen en is vervolgens minstens een uur bezig geweest om de inhoud te herverdelen. Was komisch om te zien, vooral als ze iets in de langwerpige doos moest stoppen of uithalen, die lag plat op de grond en daar kroop ze dan bijna helemaal in. Steeds tussendoor opnieuw wegen (steeds eerst wachten tot de weegschaal vrij was ) en pas na een paar keer van alles omwisselen bleek het goed te zijn. Daarna moest ze de dozen weer dichtplakken met plakband, dat was ook leuk om te zien…. Kortom deze dozendame heeft me minimaal een uurtje leedvermaak bezorgd.

Om 14.00 uur inchecken, kon kiezen waar ik wilde zitten en gekozen voor achterin raamkant. Als er dan net als op de heenreis nog plek over is is dat altijd achterin en kan ik snel verkassen en als het vliegtuig vol zit, dan heb ik raamkant om tegen het raampje aan te kunnen leunen om te slapen. Koffers waren goed in gewicht. Klaar en nu wachten tot 17.00 uur om te kunnen vliegen. Die drie uurtjes gingen sneller om,want ik kon me wat gemakkelijke bewegen zonder de grote koffer te moeten meesjouwen.

Vliegtuig zat helemaal vol, dus ik moest het doen met die zitplaats bij het raam. Jong meisje naast me, een Duitse die van een stageplek in Los Angeles nu terug naar huis ging. Vliegreis was lang maar zonder problemen. Wat geslapen, wat gelezen, filmpje gekeken, weer wat slapen enz. en tussendoor krijg je twee maaltijden en af en toe wat te drinken. Totaal bijna 11 uur vliegen. Op tijd in Düsseldorf, douane geen problemen, koffers terugkrijgen ook goed en dan naar de trein. Eerst kaartje kopen, de trein naar Arnhem ging net iets eerder dan de trein naar Venlo, dus gekozen om via Arnhem te rijden, zit ik bovendien in de wat luxere intercity's en niet in een sprinter. Maar helaas, wegens stroomstoring moesten we al snel de trein uit en vanuit klein Duits dorpje met de bus verder tot Arnhem. Conducteur heeft mijn koffers trappen af en trappen op gesjouwd :) en bus was luxe bus waar alleen maar zitplaatsen werden toegestaan, dus mijn vrees dat ik half uur of langer als een haring in een ton in de bus zou moeten staan was voor niks geweest. In Arnhem natuurlijk net aansluiting op intercity gemist en uiteindelijk pas erg laat thuis. Sjaak was zo lief om aan te bieden dat hij me van het station naar huis zou brengen en daar heb ik heel graag gebruik van gemaakt. Bovendien had Sjaak een sleutel van mijn voordeur, dus over schutting klimmen zou dan ook niet nodig zijn.

Weet nu nog steeds niet waar mijn eigen huissleutels zijn, dacht vannacht in het hostel nog dat ze misschien onderin de opbergzak van de tent of van het luchtbed zouden liggen en ik heb op het vliegveld de koffer weer geopend en deze twee zakken onderzocht, maar helaas daar lagen ze ook niet.

Nu te moe om nog eens te zoeken, ik kom ze vandaag of morgen wel weer tegen :)

Na thuiskomst nog even met Sjaak nagepraat en wat gedronken, dan nog wat telefoontjes gepleegd om mijn thuiskomst te melden en nog wat gerommeld en dan ben ik afgebrand en zoek ik mijn eigen lekkere bedje op.

Het was een rondreis om nooit te vergeten, in al die tijd nooit ook maar een seconde spijt gehad van de reis. Ik verheug me nu al weer op het nagenieten …..

1. Clara:
    15 juni 2017
    Welkom thuis.....in je eigen bedje!
    Maar motels ,slaapplek in de auto, je had dat allemaal niet willen missen!
    Dat konden ik uit jouw prachtige verhalen halen ...Je bent weer een ervaring rijker en dit zal zeker niet de laatste zijn op je lijstje!
    Knap dat je dit maar zo doet in je uppie....
    Geniet van je rust en van de jetlags en gauw tot ziens...Clara...
  2. Jo:
    16 juni 2017
    Gisteren al een live verslag gehad , ben benieuwd naar je volgend avontuur , luister nu als afscheidslied naar Route 66 van de Stones , die ook al in 66 live zag in de veehallen te de Bosch