Dag 22 - Vervolg San Francisco

9 juni 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dag 22 – Vervolg San Francisco

Denk dat ik moe begin te worden, alweer verslapen. Had om 08.00 uur bij de fietsverhuur willen staan, maar was er pas om half elf. Maar toch nog een mooie lange dag voor me met mijn gehuurde fietsje. Overigens was het mistroostige weer van gisteren finaal vertrokken. Zon scheen (denk overdag net onder de 20 graden) wat witte wolkjes en helaas een net iets te hard windje. Pier 39 lag er heel anders bij dan gisteren, meer toeristen, zaten lekker op de vele bankjes buiten op de boulevard, geen paraplu’s, alles was net wat gezelliger.

Fiets voor hele dag gehuurd, was eentje met erg veel versnellingen maar denk dat je dat wel nodig hebt hier in SF op zijn 43 heuvels. Natuurlijk geen gesloten kettingskast en binnen 5 minuten zat een pijp van mijn gele lange broek dus onder de smeer van de ketting en heb ik mijn sok maar over mijn rechter broekpijp getrokken. Helaas te laat, de schade was al aangericht, maar zo komt er in ieder geval niet nog meer smeer bij.

De weg naar de brug was al lekker, strandjes, parkjes, mensen met honden en kinderen picknickend op kleedjes op het gras. Dat zou ik gisteren dus echt niet tegengekomen zijn. De toegangsweg naar de brug was geleidelijk omhoog met een slalom slingerweg. Slalommen ken ik inmiddels wel goed, maar dan met de auto. Met de fiets was het toch echt wel een uitputtingsslag. Sommige hellingen nam ik lopend en dan af en toe eentje op de fiets en dan haalde ik dat wel net, maar kon na de bocht dan echt niet meer verder. Dus beetje afgewisseld en als je zou zien wat ik allemaal voorbij liep en voorbij fietste was ik echt niet de minste wat conditie betreft. Steeds een stukje verder, foto maken en weer verder. En dan sta je eindelijk aan het begin van de brug !! Fietsers en wandelaars delen een afgesloten gedeelte, veilig voor de voorbij razende auto’s. Bijna iedereen ging dezelfde kant uit, maar weinig tegenliggers. Iedereen ging SF uit, aan het einde van de dag zal het wel andersom zijn. Er waren trouwens ook heel veel wandelaars, die had ik aan het begin van de brug zien uitstappen uit soort shuttle busjes, ja, dat is wel een stuk gemakkelijker dan op de fiets zelf omhoog trappen hoor. Midden op de brug natuurlijk ook even gestopt. Nu zal ik voortaan als ik de brug op TV zie kunnen denken, whoe-eeeh, daar heb ik overheen gefietst….. Dat geeft steeds weer een heerlijk gevoel, ik denk dit nu ook nog steeds als ik de Brooklyn Bridge in New York op TV zie.

Aan de overkant aangekomen heb ik daar een lus gemaakt door een soort park en het begin van de Muir Woods, alwaar ook nog een paar reuze sequoia’s staan. Zover ben ik echter niet gekomen, qua kilometers had het gekund, maar de hellingen waren me echt te veel. Dus weer afgezakt naar een klein dorpje aan de rand van de baai (Sausalito) en daar de ferry genomen. Huur van de fiets was inclusief een flinke korting op de veerboot om de terugweg gemakkelijker te maken. Dus terug lui op mijn kont zittend op het dek van een veerboot en niet meer over de Golden Gate Bridge. De veerboot was goed ingesteld op veel fietsen, een speciale ingang met een lange wachtrij, maar ik stond vooraan :). Op de boot werd je in het ruim geloodst en daar werden alle fietsen tegen elkaar aan gezet. Mochten niet op slot, gewoon de een tegen de andere, en dat werd dus een hele berg fietsen, waarvan ongeveer de helft van hetzelfde fietsverhuurbedrijf, allemaal dezelfde fietsen, vind daar de jouwe maar eens in terug. Ik had mijn eigen GPS meegenomen, dus de fiets met het houdertje op het stuur was van mij. First in, last out, bij het verlaten van de boot moest ik dus wachten tot iedereen zijn fiets had weggehaald tot ik eindelijk mijn bijna vooraan staande fiets kon pakken. Tijdens de overtocht wat gegeten en gedronken en me geërgerd aan de idioot hoge prijzen, maar vond toch dat ik het verdiend had.

Daarna nog tijd genoeg om Chinatown in te fietsen (straat op lopend, straat af fietsend, straat op lopend, straat af enz…..) en daarna nog even naar het centrum Union Square. Chinatown vind ik altijd leuk om doorheen te slenteren, nu was ik met de fiets, dus niet de winkeltjes binnen. Maar wel heerlijk om door zo’n wijk te fietsen/lopen. Echt alles staat in het Chinees, snap er geen jota van :)

Union Square vond ik niks en dus was ik daar weer snel weg. Daarna weer terug naar Fisherman’s Warf en Pier39 om de fiets terug te brengen en dan met de kabeltram en de trein terug naar het motel.

Vanavond laatste relaxte avond, want morgen en overmorgen heb ik nog steeds geen slaapplek. Die twee dagen waren vanaf het begin van mijn voorbereiding van de reis al moeilijk en hoog in prijs bij zowel hotel/motel/hostels als ook bij de campingplekken. Daardoor heb ik nu nog steeds niets, dus vanavond laatste zoektocht en waarschijnlijk wordt het minstens weer 1 nacht in de auto, of zelfs 2. Ik rijd in die twee dagen van SF langs de kustlijn naar beneden richting Los Angeles en de laatste USA nacht (van maandag naar dinsdag) heb ik een motel dichtbij vliegveld en auto-terugbrengplek. Omdat ik niet weet waar ik terechtkom weet ik dus ook niet of ik internet mogelijkheid zal hebben. Maar maandagavond slaap ik in een gewoon motel, dus dan zal ik zeker internet hebben.

1. Bergman:
    10 juni 2017
    Dag Marianne, zou ook niet goed zijn als je na alles wat je beleefd en ondernomen hebt niet moe zou zijn. Maar volgende week donderdag kun je net zo lang uitslapen als je wilt zonder schuldgevoel. Je hebt in ieder geval weer een prachtige dag beleefd.
    Geniet met volle teugen van je laatste 4 dagen voordat je woensdag gaat terugkomen.

de Bergman
  2. Jo:
    10 juni 2017
    Wat een mooie fiets had je om door San Francisco te crossen , luister nu naar de Golden Gate quartet , zingen down by the Riverside .er is steeds nog muziek te vinden die aansluit waar je bent.
    Lijkt me inderdaad een moeilijke beklimming , maar zoals steeds , je hebt weer gehaald, leuk om eerst te lezen wat je ziet en beschrijft en dan de foto's te zien.Iderdaad wat een verschil van weer en wat dat uitmaakt hoe je een landschap ervaart bij verschillende weersomstandigheden. Las in het verslag van de Bergman dat het er weer bijna opzit , had niet in de gaten dat het alweer zo ver was , vanuit hier gezien , vliegt de tijd , nog een paar fijne dagen en natuurlijk ook hopelijk een paar aangename nachten , tot het volgend verslag,
  3. Marianne:
    10 juni 2017
    Jo, ik stel voor dat je al begint te zoeken naar de muziek van Loeiende klokken van Limburg mien land ;) want ben bijna terug.

En Bergman ik ben van plan om donderdag inderdaad een gat in de dag te slapen. Of dat gaat lukken weet ik niet, maar het is een fijne gedachte ;)
  4. Hop:
    11 juni 2017
    Hoi Marianne,
    Ik probeerde terug te antwoorden, maar het mailadres werd niet aanvaard.....
    Morgen vertrekken we naar VIAS. Ik wens je een behouden terugreis!
    Ik heb genoten van je uitvoerige reisbeschrijvingen.
    Groetjes
  5. Jo:
    12 juni 2017
    Ik denk dat ik het nummer van de Nits In the dutch Mountains zal draaien , natuurlijk stelt dat niet veel voor met wat jij daar gezien hebt , maar toch een beetje om in dezelfde stemming blijven , kunnen natuurlijk ook het nummer A hard days night van the Beatles draaien and sleeping like log , weet wel niet wat een log is , maar dat ga jij de eerste nacht weer op 80 ervaren