Dag 7 - Grand Canyon

25 mei 2017 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Ik werd middernacht wakker van de kou. Sliep alleen onder een laken (dat was vanaf aankomst USA soms zelf te veel, maar nu was het duidelijk ‘s nachts kouder. Overdag gisteren voelde het overigens nog even warm als daarvoor. Nu ik toch wakker was heb ik liggen bedenken dat het niet zo slim is om van twee dagen Grand Canyon gelijk de eerste dag op goed geluk proberen de zonsopgang te zien. Dus besloten om vandaag daar de boel te verkennen en lekker wat te wandelen en dan weet ik morgen precies hoe lang ik erover rijd, waar ik zijn moet enz. Dus niet om 4 uur opstaan maar gewoon om 6 uur. In het hostel eerst op mijn gemakkie ontbijt gemaakt van de voedselvoorraad uit de supermarkt. Ook wat broodjes voor onderweg of in het park. Veel koud water mee en dan op weg. Lang leve de Walmarkt piepschuim koelbox van $1,99 !

Het bleek toch net iets meer dan een uur rijden te zijn, en het steppeachtige lege land kreeg zowaar hier en daar kleine struiken. Die werden steeds groter en er kwamen zelf bomen bij en uiteindelijk reed ik tussen de bomen het park in. Heel bizar om te zien hoe dat landschap zo kan veranderen op zo’n korte afstand. In het park aangekomen was de hoofdparkeerplaats nog maar voor een kwart gevuld. Men had gewaarschuwd om niet te laat in het park aan te komen anders raak je de auto niet kwijt of alleen op verafgelegen P’s en bovendien zijn er dan wachtrijen voor de ingangspoorten. Niks van gemerkt, kan met mijn ParkPas zo doortuffen naar de P bij het bezoekerscentrum. Uiteraard nergens schaduw dus maar gewoon ergens geparkeerd en voor alle zekerheid een merkpunt in mijn GPS gezet zodat ik einde van de dag mijn auto zou kunnen terugvinden (er zijn heel veel verschillende P’s). Driemaal gecheckt of ik mijn fototoestel wel bij me had, die fout bij het Joshua Tree Park wil ik geen tweede keer maken. Het is goed georganiseerd daar, er rijden een aantal gratis shuttlebusjes met een soort van hop-on-hop-off systeem. Ik ben met zo’n busje naar het verste punt van de busronde gegaan en daar uitgestapt en toen wow……. gelijk een fantastisch uitzicht op de canyon. Wat een adembenemend mooi en indrukwekkend landschap. Werd er gewoon emotioneel van. Dit wordt een kort reisverslag want ik ga anders in herhalingen vallen. Het was PRACHTIG.

Ik heb een behoorlijk lang stuk langs de Rim (rand van de canyon) gewandeld en ook een paar keer een stukje met een van de busjes afgelegd. Ben van uiterste rechterkant (Yaki Point) naar uiterste linkerkant (Hermits Rest) van hetgeen op mijn plattegrond kaart staat geweest. Een maal groot stuk gewandeld en daarna nog paar keer kleine stukjes. Heel veel foto’s gemaakt, eigenlijk heb ik vandaag alleen Grand Canyon foto’s, dus voor de meelezers misschien beetje saai. Maar voor mij zijn het herinneringen aan een wonderbaarlijk (letterlijk) mooi natuurverschijnsel.

De rim-wandelpaden waren overigens redelijk goed te doen met goede wandelschoenen aan, daar waar een toeristisch uitkijkpunt is daar is de weg een klein stukje geasfalteerd, de rest was gewoon de natuurlijke ondergrond van het park (dus goed kijken waar je loopt, veel rotsen en stenen). De meeste bezoekers bekijken alles vanuit de busjes en als ze al uitstappen dan is dat om foto’s te maken en daarna in de volgende bus weer in te stappen (elke 15 minuten komt er een bus). Ik zag er zelfs met hoge hakjes en heren in kostuum….. De bezoekers die wel de wandelpaden opgingen waren duidelijk daarop voorbereid, goede wandelschoenen, rugzakje met waterrflesjes, gewoon sportief en goed voorbereid.

Het weer was raar. Begon onbewolkt en er kwamen steeds meer witte wolken bij, gaf wel een mooi schaduwbeeld op het landschap op sommige uitkijkpunten. En in de loop van de middag begon het behoorlijk hard te waaien. Maar wel prettig warm, niet snikheet. Ik had ruim 2 liter water in mijn rugzak (en paar zakjes zoute knabbeltjes voor het zout) maar heb die echt niet nodig gehad.

Ergens halverwege kwam ik bij het Grand Canyon Geology Museum en daar word je weer even met je neus op de feiten gedrukt, met getallen en jaartallen die eigenlijk je verstand te boven gaan. Wat is een mensenleven dan nietig en klein….. Ik heb hier ook nog een film bekeken die me veel geld heeft bespaard. Ik twijfelde nog over een helikoptervlucht vanwege de hoge kosten en bovendien moet je daarvoor weer ergens anders heen want vanuit de Grand Canyon gaan die niet. In de film (geen 3D maar wel erg groot beeldscherm) was het net alsof je vanuit een helikopter meekeek, was ook prachtig om te zien en bovendien was het fijn om even in een stoel in een rustige zaal te kunnen zitten na al dat gewandel. Helicoptervlucht is dus van de agenda geschrapt.

Het was een prachtige dag, iets gezien wat ik al heeeeeel lang wilde gaan bekijken en het was mooier dan ik ooit heb gedacht. Morgen dus nog een dagje terug. Dan ga ik misschien een fiets huren en meer het park in en niet zoals vandaag alleen maar langs de rim lopen. Maar natuurlijk ga ik nog wel even bij de rim kijken, even checken of al het mooie er nog steeds is :) Volgens het weerbericht is het morgen (vrijdag) nog steeds zonnig en ongeveer 34 graden en vanaf zaterdag wordt het mistig, heb ik dus weer geluk !!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jo:
    26 mei 2017
    Alweer meer dan een week onderweg !
    ( terwijl ik je dagverslag las en keek , speelt op de achtergrond Route 66 van John Mayor , in dit nummer komt ook de plaatsnaam Kingsman voor )
    Prachtige foto's genieten geblazen je verslag is goed te lezen en de foto's zijn een prachtige aanvulling .
    Ik heb nog geen foto van je auto gezien , of heb ik die over het hoofd gezien ?