Dag 9 - Van Williams naar Page

27 mei 2017 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Zaterdag 27 mei 2017

Eindelijk een ochtend waarop ik niet voor dag en dauw mijn bed uit hoef, ik slaap uit tot 08.00 uur en ga dan op mijn gemak opruimen, reisblog bijwerken, ontbijten enz. Om 10.00 uur vertrek ik uit het hostel in Williams richting Page. Eerst nog even benzine en geld tanken en dan op weg.

Dacht dat ik alle soorten landschappen nu wel gezien had maar dat is niet zo, weer nieuwe landschappen, andere bergen en heel apart: nieuwe kleuren. Bergen die geel, wit en donkerrood gekleurd zijn (in dezelfde berg), ik kijk onderweg mijn ogen uit.

Ik kom door Flagstone en stop daar ook even. Maar dit is een stadje, zo heel anders dan de dorpjes waar ik tot nu door gereden en/of gestopt bent. Die hadden hotels / motels / restaurants / benzinestations enz. aan de rand van de dorpjes en de kern van het kleine dorpje was alles nog zoals vroeger, alsof er in 100 jaar niets veranderd was. Iedereen is rustig, niemand heeft haast, is vriendelijk enz. Hier in Flagstone zijn verkeerslichten, gewone winkels, moderne stad, niks voor mij. Ik kijk nog wel even bij een leuk boekwinkeltje met aan de zijkanten van het gebouw aparte graffiti en dan maak ik dat ik weg kom.

Onderweg gestopt bij Water Hole Canyon, wat een apart gebied. Ik was er vrij vroeg en er waren maar vier mensen en die vertrokken toen ik aankwam. Had dus het rijke rijk voor mij alleen, althans dat dacht ik, want toen die vier mensen vertrokken waren kwamen van alle kanten de konijnen tevoorschijn. Leuk om te zien en ik vraag me af waar die huizen want hier is alles rots en steen. De Waterhole canyon is een soort ravijn met hoge verticale wanden, dicht bij elkaar staand, dus een soort smalle gleuf. Ze noemen dat hier een slot canyon. Moest eerst een stuk langs een hek wandelen, geen recht effen pad, maar golvend rotsgesteente, heel mooi. Daarna klauter, klauter via een soort van pad naar beneden. Ongelooflijk mooie kleuren. Rose en rood en alles er tussenin. Beneden zien de kleuren er anders uit dan als je van boven erin kijkt. Heb weer moeten zuchten van de emoties dat dit zo mooi is.

Mijn hoofddoel vandaag is de Horse Shoe Band, een kronkel van de Colorado rivier van 270 graden om een rots heen. Het internet staat vol van de waarschuwingen dat dit een moeilijke plek is om te komen, je moet een geoefend wandelaar zijn en een goede conditie hebben. Het is slechts een 2,5 km trip, maar behoorlijk zwaar om te doen (volgens het internet). Breng veeeeeel water mee, draag goede schoenen, een petje en liefst lange mouwen en lange broek. Het is eerst een zandpad, rul los zand omhoog en daarna een half zand, half verhard pad naar beneden, nergens maar dan ook nergens is schaduw. Begin er niet aan als je twijfelt, en als je toch gaat en je wordt dizzy, gelijk gaan zitten en drinken, drinken, drinken. Hmm…. Ik wil die Horse Shoe Band (=HSB) toch zien dus ga erheen. Als ik er bijna ben zie ik al auto’s aan de kant van de weg geparkeerd. Maar het is bijna 16.00 uur en ik verwacht dat er wel vrije plekjes zullen zijn op de P vlakbij het begin van het pad naar de HSB en dat blijkt ook zo te zijn. Zo dan hoef ik in ieder geval geen meters meer te lopen dan nodig is.

Bij de ingang van het pad staan nog meer waarschuwingen over hitte, water meenemen enz. maar ik zie toch mensen op slippers en met een klein flesje water en verder niks bij zich het pad ingaan. Dan moet ik het met 2 liter water en goede wandelschoenen ook kunnen. Het begin, zandpad met rul zand omhoog lopend valt mee, heb er 1 flesje water van de 4 meegenomen verbruikt. Daarna gaat het naar beneden en heb ik geen water nodig, dat is goed te doen. Natuurlijk denk ik er wel aan dat ik dit straks ook terug moet, pfff…. En inderdaad op de terugweg was het superzwaar. Je bent dan al langer in de zon en het was een laaaaaaaaaaaaaang stuk half steil omhoog. Ik had op de heenweg al mensen langs de kant van het pad zien zitten, gewoon midden in de zon, maar had er toen geen aandacht aan besteed. Nu zie ik die ook en die mensen zitten er echt helemaal doorheen…. Ik haal het wel, maar als ik boven ben ben ik uitgeput en moet ik echt even bijkomen in de auto. Twee liter water verbruikt, was precies genoeg. En waarom wilde ik dit doen? Ik wilde weten of het uitzicht van bovenaf op de HSB inderdaad zo mooi is als iedereen beweert. En dat was het, zelfs 10 x meer dan dat. Het was wederom adembenemend. Ik had geen last van hoogtevrees dus kon echt vanaf de rand de HSB bekijken. Het was helder (en zonnig ! ) en de kleuren van de Colorado rivier waren prachtig. Het was de beproeving van de moeilijke tocht meer dan waard geweest !

Dan rijd ik door naar Page en zoek de Walmarkt op, ligt uiteraard aan de buitenkant van de stad. Het is 18.00 uur, dus duurt nog even voordat ik kan gaan slapen. Ik zoek een parkeerplekje tussen de vele campers en begin aan een lange lange lange avond/nacht.

1. Jo:
    30 mei 2017