Dag 11 - Bryce Canyon Parc

29 mei 2017 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

Maandag 29 mei 2015

Eerste nacht in mijn tentje doorgebracht en is best wel goed gegaan. Ik had vooraf opgezocht wat de temperaturen hier ‘s nachts zijn en dat kwam uit op net boven het vriespunt. De twee nachten daarna gaat het naar ongeveer 6 graden. Heel andere (en lagere) temperaturen dus dan in de auto op de Parkeerplaats. Ik heb geslapen in mijn thermo t-shirt en thermo lange broek met daaroverheen gewone broek, gewoon t-shirt en nog een fleece-vest en sokken aangehouden en had het niet echt koud. Alleen onderin mijn rug, dus de volgende nachten ga ik daar wat meer laagjes aanbrengen.

Wel vroeg wakker maar gewoon blijven liggen en toen de zon eenmaal uitkwam werd het al behaaglijk warm in de tent (ondanks dat ik in de schaduw stond). Rond 09.00 uur pas opgestaan en met de shuttlebus vanuit de camping naar Bryce Canyon Parc gegaan. Auto achtergelaten om op de tent te passen (en andersom ook). Deze camping is echt aan de rand van het Park, dat was ik vergeten. Met de gratis shuttle bus ben je binnen 5 minuten bij het visitor centre van het park en kun je je dag beginnen. Hier hele andere natuur, grillige hoodoos met fantastische kleuren. Wederom veel rood en oranje en alle er tussen in.

Zag nog een lange rij paarden met toeristen die een eng smal en steil pad afgingen, Vond het eng om te zien hoe die beesten zo vlak langs de rand liepen. Natuurlijk weten ze best wat ze doen, ze lopen dit elke dag, maar het idee dat je er zelf geen invloed op hebt vond ik toch een eng idee, mij krijg je niet op zo’n beest op dergelijke smalle en steile paadjes zo vlak langs de afgrond…..

Zelf heb ik een stukje van een trail gelopen, die ging 3 km naar beneden en daarna weer 3 km omhoog. Maar omdat het al later op de dag was en dus snikheet, werd dit me te veel en ben ik na ongeveer 2 km naar beneden omgekeerd en begonnen aan de terugweg omhoog. Denk dat ik hier goed aan gedaan heb, 2 km omhoog ging nog net, 3 km zou me teveel zijn geweest. Daarna ook in dit park een film bekeken over het ontstaan van de canyon en de hoodoos en je hebt het dan over 1100 miljoen jaar geleden, daar komt je verstand toch van tot stilstand….

In de middag een hapje gegeten in een of ander visitor huisje, hete broccoli in kaassaus met een stukje brood, was een waagstuk om te bestellen, maar was heerlijk.

Op tijd weer terug met het busje naar de camping, ik ga morgen terug met de auto. In het park rijden de busjes maar door een klein gedeelte van het park en de mooiste stukken liggen buiten bereik van deze busjesronde en die wil ik juist zien. Daar mag je wel met de gewone auto ook heen rijden, dus dat ga ik morgen doen.

Inmiddels is het avond en begint het te schemeren, Utah hanteert als een van de weinigen in de USA geen zomertijd, dus hier is het nu opeens een uur later als een paar dagen geleden in Arizona. Ben ik zo maar een uur van mijn vakantie kwijt….. krijg die gelukkig terug als ik overmorgen hier weer vertrek.

Vanavond met meer kleren aan in het tentje en morgen weer een nieuwe dag.