Voorbereiding

8 mei 2017 - Sittard, Nederland

Zo'n vijf weken voordat ik 789 maanden (start AOW en pensioen) zal worden zit ik nog te dubben of ik een feestje zal organiseren voor vrienden en familie of dat ik toch mijn droomreis ga maken. Uiteraard gaat mijn voorkeur sterk uit naar de reis maken, maar vanwege de financiën blijf ik twijfelen. Ik ga alleen waardoor kosten voor huurauto en hotelkamers niet gedeeld kunnen worden met een reisgenoot. Een camper huren wat ik eigenlijk het liefst wil is nu ook buiten financieel bereik. Dan zie ik in een reclamefolder de uitdrukking --van uitstel komt afstel-- en ik besluit een grondige rekensom te maken om erachter te komen wat haalbaar is. Na 10 minuten internet is de uitkomst bekend.....  ik ga !!

Na een week nog meer internet research ziet het plan er grofweg als volgt uit:
1. vliegticket retour Dusseldorf - Los Angeles zoeken
2. auto huren
3. voorlopige rondreis uitstippelen via de parken en Las Vegas / San Francisco terug naar Los Angeles.
4. zoveel mogelijk budget slaapplekken regelen langs deze voorlopige route (met annuleringsmogelijkheid)
5. kampeermogelijkheden uitzoeken (campings reserveren is al te laat) voor plaatsen waar geen budget bed is
6. tentje, slaapzak en slaapmatje regelen, lichtgewicht en zo weinig mogelijk gewicht/volume
7. weten dat alles wat ik niet bij me heb voor weinig geld bij een Wamarkt gekocht kan worden

Inmiddels is het 10 dagen voor de aftrap en ik begin in te zien dat de voorbereiding te laat gestart is. Met name voor reserveringen van kampeerplekken zou het handiger zijn geweest als ik dit een half jaar eerder geweten had. Bij de toeristische plekken in de parken is geen bed meer te krijgen onder de 250 euro per nacht en er kan bijna nergens meer gereserveerd worden voor een kampeerplekje. Wel hebben ze nog een aantal plekken die je ter plekke kunt reserveren voor dezelfde dag, dus niet vooruit. Daarvoor moet ik waarschijnlijk voor 06.00 uur 's morgens al op de campground aanwezig zijn om een plekje te kunnen krijgen volgens het principe first come, first served. Als ik het internet moet geloven dan zijn deze kampeerplekken elke dag al om 07.00 uur allemaal weggegeven..... Campingplekken die nog wel te reserveren zijn liggen op 100 en meer mijl afstand van mijn route, dus die gaan het ook niet worden.

We gaan het zien, ik heb er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen!

Tent is gekocht, ook een heel gedoe. Mijn idee om voor drie tientjes een pop-up tentje te kopen was al gauw om zeep. Die staan binnen 2 seconden, maar nemen opgevouwen een onhandig volume in wat niet in een koffer past. Bovendien lijkt me zo'n enkelwandige tent te koud. Dus een lichtgewicht dubbelwandige uitgezocht. Tentenverkoper raadde die me ook af, breukrisico van de stokken bij hevige temperatuurswisselingen en sowieso te koud voor rond het vriespunt. Op sommige plekken is het overdag bloedheet en 's nachts rond het vriespunt. Nu heb ik een drie-seizoenstentje met aluminium stokken. Klein pakje, weegt nog geen 2 kg. Al proef opgezet, kind doet de was (maar ik heb me de eerste keer wel laten vertellen hoe dat moet, anders was ik er nooit uitgekomen) . Voor ik wegga wil ik nog eens proefdraaien met opzetten en moet ik het echt alleen kunnen. Deze tent is warm genoeg voor waar ik heenga. Voor alle zekerheid neem ik thermo ondergoed mee dat ik nog heb liggen van mijn reis naar het Noorderlicht.

Ik heb me voorgenomen deze week nog zoveel mogelijk de reis verder uit te werken en slaapplekken te regelen en opzoeken wat ik op die plekken allemaal wil zien en de laatste drie dagen voor vertrek alleen maar te relaxen en laatste hand te leggen aan koffer inpakken. Of dat gaat lukken kun je vlak voor mijn vertrek lezen.

1. Hop:
    15 mei 2017
    Veel geluk en genot toegewenst tijdens je trektocht, waar je reeds zo lang van droomde! Jammer genoeg laat mijn gezondheid niet toe om je te vergezellen! Geniet met volle teugen van het onbekende.....
  2. Bergman:
    15 mei 2017
    Dus nu nog die 3 nachtjes doorbrengen en dan is het zover.
    Als je eerst maar veilig in Los Angeles bent dan gaat het echt beginnen.
    Marianne, alvast een heerlijke onbekommerde reis toegewenst en ik hoop alleen maar mooie dingen te horen.........................De Bergman
  3. Jo:
    16 mei 2017
    Reislogger werkt al , nog 2 nachten op nederlandse bodem .