Dag 13 - Zion National Parc en naar Las Vegas

31 mei 2017 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Dinsdagavond 30 mei 2017 vervolg

Gisteren, dinsdagavond ben ik nog na terugkomst van Bryce Park even in het zwembad van de camping in het warme bubbelbad gaan zitten. Hoopte dat ik daardoor en door de hele dag in de zon gelopen te hebben opgewarmd zou zijn voor de komende nacht. Was inderdaad heerlijk ontspannend. Bij terugkomst met een natte bikini bij de tent, oei geen waslijn…. Scheerlijnen van de tent zitten aan de tent vast, dus daar heb ik ook niks aan. Maar dan denk ik aan mijn geocache gereedschapstasje, daarin zit een stuk elektradraad van ongeveer een meter en twee stukjes touw van ongeveer 30 cm, dat alles aan elkaar geknoopt is ruim voldoende om tussen twee boompjes een lijntje te spannen. Je moet het doen met wat je hebt….

Vandaag woensdag 31 mei 2017.

Duidelijk de 13e dag van mijn vakantie vandaag, er ging bijna van alles mis, maar eind goed al goed. Na een lange nacht die best wel koud was (en als je vooraf weet dat het een koude nacht gaat worden ben je al koud voordat de nacht moet beginnen) ben ik uurtje na zonsopgang opgestaan om vroeg te kunnen vertrekken. Moet de tent opruimen en wil vandaag naar Zion National Park rijden, (1,5 uur rijden) daar wat rondsjoefelen en van daaruit nog door naar Las Vegas (nog 3,5 uur rijden) dus lange dag voor de boeg. Maar aan het einde van de dag zou ik een normaal bed krijgen :)

Als ik uit de tent kruip neem ik gelijk mijn slaapzak mee en mijn rugzak en wil de slaapzak al vast in de auto leggen. Dan vind ik mijn autosleutels niet, zitten niet in mijn rugzak in het gebruikelijke vakje. Ook niet in mijn fleecevest, de enige plek waar ik de sleutels ook wel eens opberg, er zit een rits in die zak, dus best wel veilig. Daar zitten ze ook niet. Terug naar de tent, hele tent doorzocht, was gauw klaar, lag alleen een luchtbed in en mijn -overdagkleren- maar ook daar geen sleutel.

Op de picknicktafel mijn rugzak leeggegooid, geen sleutels. Potverdorie, maar nog geen reden tot paniek, ik ben gisteravond thuisgekomen met de auto en voordat ik ging slapen heb ik alles in de auto opgeborgen en deze afgesloten, dus de sleutels moeten ergens vlakbij zijn. Ruimte onder de auto en de picknicktafel op mijn knieën bekeken, niks. Dan bedenk ik me dat ik nog naar het toilet ben geweest nadat ik had opgeruimd en voordat ik ben gaan slapen. Misschien daar verloren. Maar dan heeft iemand ze vast gevonden en naar de receptie gebracht. Maar de receptie is gesloten van uur of 22.00 uur tot 08.00 uur, dus gisteravond heeft niemand ze naar de receptie kunnen brengen. Degene die ze vond zal gedacht hebben dat doe ik morgen wel en die persoon ligt nu nog te slapen…. Voor alle zekerheid ga ik toch even kijken bij de toiletten, bovendien kun je met een lege blaas beter nadenken dan met een volle….. Ik krijg al visioenen dat er een mecanicien bij moet komen om de auto open te breken en wat daarna?? Ik had maar een sleutel, dus hoe dan verder ?

Ik besluit om mezelf niet gek te laten maken en tot minstens halverwege de dag te wachten tot iemand de sleutels naar de receptie komt brengen. Dag Zion Park en waarschijnlijk ook dag Las Vegas en verder.

Als ik op de pot zit (sorry, maar zo ging het echt) probeer ik te bedenken hoe ik daar mijn sleutels uit mijn fleecevest verloren kan hebben, want uit mijn rugzak is onmogelijk. Dan komt de heilige geest over me en snel ik terug naar de campingplek en rits mijn slaapzak open, de enige plek die ik niet doorzocht heb en ja hoor daar lig de sleutel !!

Met een half uurtje vertraging vertrek ik dan naar Zion, de tent ligt opgefrummeld op de achterbank, klaar voor een volgend gebruik, waarschijnlijk voor na twee dagen Las Vegas weer kamperen. Het Zion Park is heel anders dan ik me had voorgesteld. Was het Bryce Park van een kunstige schoonheid, alsof de natuur met een fijn aardappelschilmesje al die grillige vormen erin gemaakt had, echt kunst, Zion was van een woeste krachtige schoonheid. Gigantische bergpartijen en ontzettend veel hoogteverschil. Ik ben door een van die bergen gereden, op een van de foto’s is een raampje te zien van de tunnel, als je daar naar kijkt kun je je niet voorstellen dat je dwars door die machtige berg bent gegaan. Moet eerlijk zeggen dat het ook best wel beetje eng voelde. Was redelijk nauw en de heen en terug richting ging om beurten. Vrachtauto’s en grotere campers kunnen er niet door (staat aan de ingang van de weg hiernaartoe heel duidelijk aangegeven). Twee auto’s kunnen elkaar misschien net passeren, maar met een camper zou dat al niet lukken. Hoogte was net genoeg voor een normale camper, moet deze wel in de midden blijven rijden. Daarom met verkeerslichten om en om erin en eruit. Dat gaf natuurlijk files, maar de belevenis was het wachten waard.

Ik heb gekozen voor een wandeling naar een waterval, niet al te moeilijk in hoogteverschillen want inmiddels is het midden op de dag en al weer behoorlijk warm en ik moet straks nog fit zijn om te kunnen rijden. Heel anders dan in Bryce of in de Grand Canyon. Hier was veel water en veel groen, daardoor liep je ook vaak lekker in de schaduw. Af en toe een klein riviertje oversteken en soms een stukje erlangs lopen. Alleen het beeld van het kabbelende water maakte dat je het niet zo warm had. Bij de watervallen aangekomen was het weer een wow-gevoel. Een gigantische ronde gladde rotswand waar op diverse plekken water vanaf stroomde en op sommige plekken als een soort waterval, dus niet langs de rotswand maar los ervan. Het water is helaas op de foto’s niet zo goed zichtbaar, maar ik weet hoe het uitzag. Verfrissend, beetje paradijsachtig :) Onderin een meertje dat uitnodigde om in te lopen, maar dat was verboden helaas.

Na deze wandeling Zion Parc verlaten en richting Las Vegas gereden. Hierbij weer verrast door de afwisseling van landschap. Nog veel ruige bergen maar ook vlakke stukken, met groenig soort gras of bebost. Het was geen straf om dit lange stuk te moeten rijden.

Vlakbij Vegas begon de verstedelijking, eerst veel reclames langs de weg en uiteindelijk bebouwing, eerst industrie en daarna huizen. Het navigatiesysteem al vooraf ingesteld en vlak voor Vegas aangezet. Ik rijd steeds gewoon op gevoel. Ik kijk voor ik weg ga welke wegen ik moet hebben en raar maar waar, dat gaat altijd goed. Op de plaats zelf aangekomen rijd ik dan op mijn navigatiesysteem naar de slaapplek. In Vegas heb ik dat zeker nodig. Snelwegen krioelen op en onder elkaar door. Het gaat goed, ik vergis me nergens en ben steeds op tijd op de juiste rijbaan (van de 6 naast elkaar) om rechts of links af te slaan en ik kom netjes bij het motel uit. Ziet netjes uit, maar oweeh wat groot. 50 kamers aan elke kant van het motel met een zwembad en buitenzitjes in het midden en dat drie etages hoog, dus 300 kamers. Ik kan kiezen uit diverse kamers met uitzicht op het zwembad maar vraag om een kamer aan de buitenkant, begane grond, is handiger om spullen uit en in de auto te krijgen. Auto kan recht voor mijn kamerdeur geparkeerd worden. Ben blij dat ik er ben en verheug me op een douche :)

Als ik de kamer open is het eerste wat ik zie een berg gebruikte handdoeken en een deken op de grond, hmm de kamer is nog niet schoongemaakt, heb ik weer…. Ik loop verder, het is een groot vertrek, eerst een zitgedeelte met bank en bureau en TV (en een stapel handdoeken) en dan een soort afscheiding met daarachter een groot bed en daar weer achter de badkamer. Ik zie van een afstand dat het bed inderdaad niet is opgemaakt. Ik loop door naar achteren en zie een paar slippers op de grond ….. grote maat, duidelijk van een man…. En wat denk je, in het bed ligt iemand onder een laken. Laken over zijn kop, maar zijn pet heeft hij opgehouden, die zie ik wel. Eerste wat ik doe is teruglopen, de kamerdeur staat open, dus ik kan zo wegvluchten, maar doe het niet. Ik roep eens, maar de man (ik denk terecht dat het een man moet zijn) reageert niet. Een seconde denk ik aan films op TV en of ie misschien daar dood ligt….. dus ik loop ernaar toen en tik wat op zijn been op het laken en ga daarna weer veilig achteruit. Meneer wordt wakker en er komt een gezicht met pet op onder het laken uit…. Huh….what….. come back later please….. Ja dag, ik wil weten wat hij hier doet, in MIJN kamer. Dus ik vertel hem dat ik me dat afvraag. Goed om een lang verhaal wat in te korten, het was een aardige vent, helaas te jong om mee te trouwen, maar zag wel goed uit. Even voor alle lezers, hij lag aangekleed op bed, inclusief petje en zonder slippers. Hij had de hele nacht gegokt in Las Vegas en had besloten een nachtje langer van de kamer gebruik te maken en wilde dat ‘s morgens vroeg regelen bij de receptie, maar hij was in slaap gevallen. Toen hij wakker schrok van mijn getik op zijn been dacht hij eerst dat ik het kamermeisje was….. Beetje meer wakker verontschuldigde hij zich en gaf aan waarom hij daar nog lag.

Ik ben dus maar terug gegaan naar de receptie en heb ze verteld dat ik een kamer wilde hebben die schone lakens had en zonder man in het bed. Dat heb ik uiteraard gekregen, met excuses erbij en men is direct naar de kamer met man gaan bellen om de de boel administratief (en financieel) recht te trekken. Ik kreeg een kamer een paar deuren verder. En nee, daar was niemand, schone lakens en handdoeken, leeg bed. Heerlijke douche :) Dat avontuur is ook weer goed afgelopen.

Na een douche en kleine siësta ben ik met het shuttlebusje van het hotel naar De Strip gegaan, kwam daar aan om 20.00 uur en de laatste shuttlebus terug zou om 22.00 uur zijn. Om te lopen was te ver, dus ik had me voorgenomen ruim op tijd weer op de shuttlebusplek te zijn om met de laatste bus terug te kunnen. GPS ingesteld, zodat ik dat plekje zou kunnen terugvinden. Dan De Strip op. Eerst 5 minuten moeten lopen waar ik niks aan vond, daarna begon het Las Vegas leven…..

Sja wat kan ik ervan zeggen. Ik heb het gezien. Veel mensen, variërend van chique gekleed tot vrijetijdskleding, blijkbaar is er geen dresscode meer in de casino's, er liep echt van alles rond. Ik zag van die levende standbeelden, bijna naakte meisjes die flyers uitdeelden, mensen die Gods woord verkondigde en vonden dat Las Vegas het Sodom en Gomorra van het Westen was. En natuurlijk heel veel grote neon reclame. De Eiffeltoren gezien, het reuzenrad, de fonteinen van het bekende Bellagio Hotel en nog veel meer. Ben in een aantal casino’s geweest en wat rondgelopen. Zag niemand foto’s maken, dus denk dat dat niet mocht en heb dat in de casino’s dus ook niet gedaan. Na een uurtje had ik het wel gezien en ben op GPS teruggelopen naar het shuttle-oppikpunt. Was ik daar natuurlijk veel te vroeg. Gelukkig was daar een goedkope Pizzahut en daar heb ik nog een pizzapunt gegeten, was lekker. Dan met het busje terug naar motel en daar nog eens fijn gedoucht en dan het bed in, heerlijk.

Wat een temperatuurverschillen, was ik dezelfde dag ‘s morgens nog opgestaan met verschillende lagen kleding aan met de koude van de afgelopen nacht in al mijn botten, aan het einde van de dag slaap ik naakt en is zelfs een laken nog te warm.

1. Jo:
    2 juni 2017
    Sleutel vehaal lijkt wel veel op Linssen-gedrag .
    Gelukkig weer een goed bed , na eerst nog een man te zijn tegengekomen in je bed .
    Foto's zijn weer prachtig en Las Vegas moet je wel gezien hebben, mooi is een persoonlijke smaak.
    Luister bij het lezen en tikken van deze reactie , naar Diana Krall , weer een uitvoering van Route 66 , heb nog heel wat route 66 te gaan , er zijn genoeg versies en uitvoerenden.
    Wat het weer hier betreft , is behoorlijk warm , 28 tot 29 graden en s'nachts geen piyama nodig , redelijk warm s'nachts