Dag 15 - Death Valley en Badwater

2 juni 2017 - Death Valley National Park, Verenigde Staten

Vrijdag 2 juni 2017.

Oops, verslapen, werd pas om 8 uur wakker ! Me toch niet gehaast, want daar krijg je het alleen maar warm van en ik zal het nog warm genoeg krijgen vandaag. Wilde juist vroeg vertrekken om niet op het heetst van de dag op de heetste plek (volgens Cor de 2e boekenman) aan te komen, maar dat gaat dus niet meer want heb me verslapen. Rijd pas om 09.00 uur weg en heb minstens half uur tot drie kwartier nodig om uit Las Vegas te komen, daarna gaat het gemakkelijker. Onderweg nog een file gehad wegens wegwerkzaamheden, maar verder rolt het lekker door. Nog ergens kort gestopt waar een Pawn gebouw was en even binnen gekeken, dat had ik wel eens op TV gezien, een soort pandjeshuis maar dan giga groot. Verkochten er werkelijk van alles, veel TV's, laptops, camera's en gereedschap en verder veel rariteiten en juwelen. Van damestasjes van $1,- tot muziekinstrumenten van meer dan $1000,-. Leuk om eens in het echt gezien te hebben.

Ik moet ongeveer 2,5 tot 3 uur rijden om bij Death Valley te komen, bij Badwater, een zoutvlakte en tevens het diepste en heetste punt van Amerika (85 meter onder zeespiegel). Je ziet het landschap verdorren naarmate je vordert en uiteindelijk is er nergens meer beplanting te zien, het ging van groen naar grijsgroen en minder en armetieriger naar helemaal grijs en nietig en daarna helemaal niks meer. Ongelooflijk groot uitgestrekt land, vlak en droog en kaal. De afslag naar Bad Water is er eentje die ik ook weer terug moet rijden als ik daarna verder wil richting Bakersfield, mijn slaapplek voor vanavond. Aan het begin staat een bordje 72 miles (1 mile is 1,6 km ) geen service. Dat betekende hier dat je al die tijd nergens huizen of anderszins iets van bewoonde wereld zag, alleen maar een smalle weg (een baan heen en een baan terug, erg smal) en vlak droog dor dood land aan de ene kant en woeste kale bergen aan de andere kant van de weg. Dat de weg smal was was niet zo’n probleem. Ik denk dat ik hooguit 10 auto’s ben tegengekomen op dat hele lange stuk….. en achter en voor me nergens auto’s gezien. Bij Bad Water aangekomen staan er toch een aantal auto’s van toeristen, maar niet veel. Ik kom precies midden op de dag aan, het is er vandaag overdag van 43 tot 49 graden, ik denk dat het om 12.00 uur dus dicht bij de 49 graden zal zijn geweest. Met een natte handdoek in mijn nek en met mijn (warme) fleecevest over mijn armen en schouders ga ik toch even het meer op. Je voelt het gelijk branden op je blote benen. Had nog gedacht om een lange broek aan te trekken, lag klaar in de auto, maar och ik ga niet te lang naar buiten, dus moet maar zo. In de 5 minuten dat ik daar rondgehuppeld heb is er toch 1,5 flesje water doorheen gegaan, daar merk je niks van, je blijft gewoon drinken anders kun je bijna geen adem halen. Er was daar verder helemaal niks, wat infoborden en een stenen huisje met toiletten, maar dat bleken gaten in de grond te zijn zonder wegspoelmogelijkheid. Je snapt met deze temperaturen dat het er niet prettig rook dus daar heb ik maar geen gebruik van gemaakt. Nergens water, nergens iemand voor noodgevallen. En ik heb best wel mensen gezien waarvan ik dacht die krijgt ter plekke een hartaanval. Ik vond het best indrukwekkend, wetend dat je zo laag zit en dan het uitzicht op die oneindig grote vlakte. Strakblauwe lucht, geen zuchtje wind, je kon volgens mij zo eieren bakken op de motorkap of op het asfalt van de weg.

Eerst in de auto met de airco aan beetje bijgekomen van de hitte en daarna dezelfde weg terug. Heel andere aanblik als je terugrijdt, daarom was de weg wel lang natuurlijk (weer 72 mile) maar het bleef fascineren hoe het landschap uitzag.

Om in het Sequoia Park te komen zou ik hemelsbreed in een uurtje daar geweest kunnen zijn, maar nee, ik moet helemaal om Death Valley heenrijden en dat maakt de afstand flink veel groter, ik rijd daar nog 4-5 uur over. Dit is de enige dag dat ik wist dat ik veel in de auto zou moeten zitten, maar het ging niet anders. Normaliter zou ik nog een uurtje verder gereden moeten hebben, naar die camping die wegens boomziekte geannuleerd is. Nu heb ik een motel een uur meer terug en rijd ik morgenvroeg dat laatste stuk naar Sequoia park en ga dat gelijk bezoeken en dan morgenavond naar een motel voor 2 nachten vlak aan de rand van het Sequoia Park.

Overigens zag ik een paar dagen geleden bij het inrijden van Las Vegas en vandaag weer bij het uitrijden van Las Vegas een aantal Joshua Tree planten in de vlaktes langs de Interstate 15. Dat is raar want eigenlijk is de Joshua Tree bekend erom dat hij voornamelijk alleen in het Joshua Tree Park voorkomt. Ik had destijds bij bezoek van dit park geen kans om foto’s te maken en hoop nu dat ik ergens kan stoppen om dat alsnog te doen. Er staan er nog een paar in bloei, mooie grote groen-geelachtige bloemen op een soort van boomachtige plant, beetje yucca-achtig maar dan veel hoger, heel apart. Maar natuurlijk kon ik paar dagen geleden nergens stoppen en vanmorgen ook weer niet. Dus geen foto’s van deze mooie plant.

Ik was om half zeven ‘s avonds in het motel en verheugde me bijzonder op het zwembad. Helaas pindakaas, er zit geen water in, ze zijn er aan het schoonmaken volgens de receptie. Dan is er ook nog een hot-tube, die ligt wat verderop helemaal los van het zwembad, maar die is te smerig om naar te kijken, dus niks te plonsen vanavond. Jammer, hier had ik o.a. het motel voor uitgezocht ipv een ander motel. Wifi is wel op de kamer, maar is zo traag als een schildpad in de hitte, niet vooruit te branden….. Foto’s opladen zal dus wel een probleem worden.

Ontbijt is inclusief, ben benieuwd hoe dat morgenochtend is. Kan gelukkig al vanaf 06.00 uur, want ik wil van mijn Seqouia dagen zoveel mogelijk genieten, die oerbomen zijn mijn hoofddoel van deze rondreis. Dus ik ga de komende dagen niet verslapen !

1. Bergman:
    3 juni 2017
    Dag Marianne, dit was dus een soort tussendag met die extreem hoge temperatuur daar.
    Maar je hebt het weer overleefd en dus ben ik nu heel erg benieuw naar die Oerbomen. Heb een fijne dag...............de Bergman
  2. Jo:
    3 juni 2017
    Weer luisterend naar een volgende uitvoering van route 66 , deze keer van Glenn Frey van The Eagles , al rijd je op dit moment niet op de 66 .
    Klonk inderdaad ontspannen je verslag ff bijkomen van de afgelopen dagen in auto en tent , ontbijt zag er heerlijk uit , lees dit met water in de mond .
    Krijg je nog iets mee van de activiteiten van de "heer "Trumps , ook in California begint men zich steeds meer tegen zijn klimaatbeleid te verzetten , begrijp nu , na het lezen en zien van je verhalen en foto's dat men daar een prachtig land heeft dat men graag wil beschermen .
    op naar het volgend avontuur