dag 1 - Verblijf in Los Angeles

19 mei 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Al om 06.00 uur ben ik klaar wakker, worstel nog wat met blijven liggen en kan dan eindelijk om 07.00 uur ontbijten. Heerlijk ! Volop donuts, jus d’orange, koffie en stukjes sinasappels. Voel me super en heb zin om de dag te beginnen.

Voor vandaag staan Chinatown en het bekijken van het Hollywood sign op de agenda. Als er tijd over is nog naar Santa Monica. Ik neem vandaag en morgen een OV-dagpas voor $7 (een TAP-kaartje) dan kan ik onbeperkt door heel de provincie Los Angeles toeren met metro en bus.

Chinatown gevonden met de metro, beetje zoals overal Chinatown, alleen is het nog vroeg op de dag dus niet zo druk en geen verlichting, misschien ‘s avonds nog eens terugkomen. Altijd leuk al die verschillende winkeltjes met echt van alles en nog wat te koop. Heel apart ligt er aan de rand van Chinatown een stukje Mexico, el pueblo de Los Angeles, met the oldest existing house in Los Angeles: Avila Adobe. Hier ook veel winkeltjes en kraampjes op straat en dan uiteraard in Mexicaanse stijl, heel kleurrijk. Wel erg toeristisch, maar ja, ik ben vandaag ook toerist, dus moet niet zeuren. Het is eigenlijk heel gezellig hier, parkje dichtbij met straatmuzikanten, allerlei kraampjes, veel bankjes in de schaduw, iedereen is vriendelijk en rustig, relaxed (het is inmiddels rond de 30Celsius….)

Dan op weg met de metro naar het opstartpunt van de bus die me naar een uitzichtpunt brengt waar ik het Hollywood sign kan zien. Volgens het infobord is de eerstvolgende bus mijn bus, dus als er dan eindelijk een bus voorrijdt stap ik in. Met mijn TAP-kaartje kan ik zo instappen en na 15 minuten merk ik dat ik de verkeerde kant opga….. Even overlegd in mijn beste Engels met andere reizigers en de tip gekregen om te blijven zitten en pas verderop uit te stappen, daar moet dan ook de goede bus langskomen. Zelfs de chauffeur die mijn gevraag blijkbaar gehoord had was zo behulpzaam dat hij me heel duidelijk aanwees waar ik op de volgende bus moest wachten. Tot nu toe gaat het dus goed :)

Met de juiste bus uiteindelijk op het Griffith-observatorium aangekomen. Giga veel mensen daar. Het Hollywood sign valt wat tegen, het is nog erg ver weg en je moet drie keer kijken voordat je het ziet….. maar…… ik heb het gezien !

Het verdere uitzicht vanaf hier is overigens prachtig, je kijkt ook bovenop Los Angeles en dat is best indrukwekkend om te zien. Paar foto’s gemaakt, ja ook van de Hollywood letters, en dan ga ik een stukje in het Griffith park wandelen. Ik wilde eigenlijk ook de sterrenwacht bekijken maar wegens de grote drukte daar heb ik gekozen om even lekker te lopen in plaats van tussen al die mensen te plakken. Ben een behoorlijk stuk naar beneden gewandeld, bijna geen mensen gezien, en halverwege de berg ben ik weer op de bus gestapt voor de terugweg.

Ik ga eerst even langs het hostel om een siësta te doen. Na een uurtje plat ben ik weer fit en ga ik nog op pad naar Santa Monica. Daar heb ik me vergist wat de afstand betreft, het is bijna 1,5 uur vanaf het hostel met de ondergrondse naar Santa Monica Pier. Maar ja, ik zit nu eenmaal in de metro, dus ik blijf zitten. In Santa Monica aangekomen is het inmiddels schemerig en daardoor valt de toeristische uitstraling met al zijn neon reclames des te meer op. Heel heel heel erg veel mensen, flanerend over de pier en de wegen ernaartoe. Zien en gezien worden. Meest goed gekleed, het lijkt erop dat er minder toeristen zijn, of de toeristen hebben allemaal hun mooiste kleedje aangetrokken? Aan het begin van de pier staat het eindbord van Route66, leuk om te zien, dat heb ik thuis zo vaak voorbij zien komen op het internet en nu sta ik ernaast !

Ik blijf niet te lang, bang als ik ben dat ik misschien de laatste metro ga missen. Dus terug naar het hostel (5 kwartier) en daar gelijk naar bed. Reislog doe ik morgen wel, ik ben moe (en happy).